בית הספר "עתיד" שבאופקים הוא בית ספר ייחודי ששם לו למטרה סגירת פערים פדגוגיים, התגברות על חסכים לימודיים וסגירת פערים חברתיים.
שתי מגמות טכנולוגיות פועלות בבית הספר – מגמות שנבחרו מתוך ראייה תעסוקתית באזור ומתוך בדיקת פוטנציאל להמשך לימודים לטכנאים, הנדסאים במגמת חשמל אלקטרוניקה, בהתמחות של מערכות הספק פיקוד ובקרה וכן במגמת חשבונאות, בהתמחות של חשבונאות ממוחשבת. התלמידים לומדים בכיתות קטנות, על מנת לאפשר למידה מעמיקה באווירה רגועה יותר. תלמיד מקבל יחס אישי, כאשר כל תלמיד מקבל עזרה אישית צמודה, בכדי לאפשר לו למצות את מלוא יכולתו החברתית והמקצועית כאחד.

שמוליק שחר מנהל תכנית אייסף דרום מספר על ההשתלבות בתיכון

"אני מנהל אייסף באזור הדרום - אזור מערב הנגב הכולל את אשקלון, אשדוד, אופקים, נתיבות ועוד מזה שש שנים. במסגרת הפעילות שלנו בבית מגיעים מדי שבוע שני סטודנטים שלנו לבית הספר המקצועי "עתיד" באופקים – כל אחת מהם פעם שבוע - על מנת להעביר מערכים לתלמידים מבית הספר.

ממתי פועלת התכנית?

"זוהי שנת הפעילות השנייה. הפרויקט החל אשתקד במסגרת שיתוף פעולה עם קק"ל ולמרות שהוחלט על שינוי כיוון בשותפות בתום השנה הראשונה ידענו כי עם בית ספר זה עלינו להמשיך ללא  היסוס. ראינו את התוצאות, את העיניים הבורקות של התלמידים וידענו שעלינו להישאר באופקים".

תנסה להגדיר את התלמידים המשתתפים בפרויקט

"בדרך כלל התלמידים הלומדים בבית הספר נפלטו ממסגרות לימודיות אחרות בכיתות ז' ו-ח' וזאת בשל בעיות סוציו אקונומיות, משפחתיות וחסכים למיניהם. הם ראו עצמם מיועדים לעבודה ולא ללימודים ולא העזו לחלום על תעודת בגרות. בית הספר 'עתיד' קלט אותם ושם לו למטרה לחזק בהם את המוטיבציה לשאוף להישגים גדולים יותר ולראות עצמם מסוגלים לכך. אלה שמשתתפים בקבוצה הם תלמידי כיתות י"א ו- י'. הסטודנטים מכינים אותם לבחינות בגרות בארבע יחידות מתמטיקה ואנגלית, דבר שמבחינתם היה בגדר לא מציאותי. בבית הספר פועלת גם רכזת לימודי מתמטיקה ואנגלית שמלווה את התלמידים."

איך אתה מגדיר את הקשר שנוצר בין הסטודנטים לתלמידי הפרויקט?

"כל אחד מהסטודנטים עובד עם הקבוצה בכל פעם כשלוש שעות והקשר שנוצר ביניהם הוא חזק ובלתי אמצעי. תלמידים אלו, שנוטים להיעדר משיעורים, מקפידים לבוא לשיעורים אלו ולא יוותרו בשום מחיר על המפגש... כל שיעור נפתח בפעילות גיבוש, שיחה על ערך הלימודים, דינמיקה קבוצתית, כמעט כמו משחק. התלמידים פשוט אוהבים אותם. הסטודנטים מעודדים אותם להגיע לבגרות, להאמין בעצמם וביכולותיהם להגיע רחוק אפילו לאקדמיה."

 האם אפשר לדבר כבר על הצלחות?

"התכנית פועלת מזה שנתיים בלבד, בעצם – מזה שנה וחצי כי טרם הגענו לסוף השנה אך ההדים מעולים. נראה שתלמידים אלה שהיו 'אבודים' עבור מסגרות החינוכיות אחרות נמצאים בכיוון הנכון. רק בסוף שנה זו ייגשו לבחינות הבגרות התלמידים שהשתתפו בתכנית אשתקד, אבל אני משוכנע כי ההצלחה תהיה מלאה".

 

Back to top