מרגלית ברכה-אלעזרא היא מנכ"לית קרן אלעזרא, קרן משפחתית שהוקמה על ידי אחיה – אלי אלעזרא – איש עסקים בתחום הנדל"ן, הבטוח והרכב.
מהם תחומי העניין של הקרן המשפחתית?
אנו תומכים בבריאות, רווחה וחינוך כאשר המטרה שהצבנו לעצמנו היא צמצום הפערים החברתיים בחברה הישראלית. מבחינת הסיוע הכלכלי – אנו עוסקים לרוב בסיוע נקודתי למשפחות נזקקות מאזור אשקלון אותן אנו מכירים. זה נכון שאנו מחוברים לאשקלון בה נולדנו וממנה פועלים ולדוגמה אנו מעניקים תרומות לבית החולים ברזילי – בית החולים העירוני. בתחום החינוך הקמנו קרן משותפת עם מכללת אשקלון המחלקת מלגות בשני תחומים: פרויקט צל"ש "צעירים למען ניצולי שואה" – לסטודנטים המעניקים סיוע שבועי לניצולים ופרויקט נוסף של סטודנטים המסייעים בלימודים לסטודנטים ליקויי למידה הלומדים במכללה. במקביל אנו משתתפים גם בפרויקטים ארציים במידה ומטרותיהם תואמות את הפרמטרים שלנו ואייסף היא דוגמה לכך.
כיצד התחברתם לאייסף?
החיבור היה טבעי. אחי ואני באים ממשפחה מרובת ילדים ושנינו רצינו ללמוד. חיפשנו במשך זמן רב מקורות למימון הלימודים. אני למדתי חינוך בסמינר (ברכה – אלעזרא שמשה במשך שנים יועצת חינוכית) ואילו אחי למד ראיית ומשפטים. הוא נעזר במשך כל השנים בקרן אייסף וכשהחלטנו שעלינו להחזיר לאלה שתמכו בנו וגם לקדם צעירים בדרכם ללימודים בחרנו בפרויקט "גשר לאקדמיה, של קרן אייסף בו אנו פעילים זו השנה השישית.
מהי תכנית "גשר לאקדמיה"?
התכנית נועדה לקדם תלמידים עם פוטנציאל למצוינות שאינם יכולים לממש את יכולותיהם בגלל נסיבות שונות, בדרכם ללימודים אקדמיים. לצורך כך התמקדנו בבית הספר התיכון עירוני א' באשקלון ובחרנו כ-30 תלמידים מכיתות י' ו- י"א ואחרי ראיון ואבחון אישי יצרנו כיתה נפרדת הלומדת במתכונות רגילה אך ייחודה הוא סיוע מיוחד של סטודנטים מקרן אייסף במקצועות כמו מתמטיקה, כימיה, פיזיקה, אנגלית ברמה גבוהה. במסגרת "גשר לאקדמיה" לכל שני לתמידיים הוצמד סטודנט המסייע לתלמידים פעמים בשבוע בשעות אחר הצהריים. בנוסף נערכים סיורים במוסדות אקדמיים, סדנאות לפתוח מודעות חברתית. קרן אלעזרא מעורבת הפרויקט על פי העיקרון של ניסוי וטעיה – בודקים את מהלך הלימודים, רואים את התוצאות – את הקשר עם בית הספר ומחליטים לגבי ההמשך. לפני שנתיים אחרי ש-28 תלמידים מתיכון עירוני א' סיימו את לימודיהם ועברו את בחינות הבגרות עם תוצאות גבוהות במיוחד החלטנו להמשיך עם הפרויקט "גשר לאקדמיה" בבית הספר המקיף רונסון בעיר.
ומה תחושתכם כתורמים לאחר שנים של תמיכה בצעירים הרוצים ללמוד?
יש לנו סיפוק עצום שאנו יכולים להחזיר לחברה את מה שקיבלנו לאחר שבזמנו אנחנו חיפשנו מקורות לסיוע לימודינו. אין תחושה טובה יותר מאשר 'להרים' ילד – לתת בו אמון וליהנות מהתוצאות. אנו גאים להיות שותפים באייסף – להימצא במקום הנכון ובזמן הנכון.