קרן אייסף היא אחת מבין קרנות בודדות בתחום, המלווה את הסטודנטים המלגאים מתחילת התואר הראשון ועד לפוסט דוקטורט. סטודנט שהתחיל את מסלול אייסף לוקח חלק כבר במהלך התואר הראשון, לצד הלימודים והמעורבות החברתית, בתכנית המנהיגות.
התוצאות ניכרות ומשמעותיות: הקרן מתגאה בסטודנטים שלה המשתתפים בתכניות המנהיגות ומפגינים ידע, החלטיות, כושר הבעה ובעיקר תשוקה לשינוי; תכונות הכרחיות למנהיג.
אחרי הלימודים לתואר ראשון והשתתפותם בתכנית המנהיגות, במהלכה הם צוברים ידע רב בתחומים כגון חינוך, חברה, כלכלה וכלים פרקטיים לעשייה בשטח, מעמיקים המלגאים הממשיכים לתואר השני את העשייה בעולם היזמות החברתית. מטרת התכנית בתואר השני, היא לאפשר לסטודנטים להיות יותר פעילים ומשפיעים על החברה הישראלית והקהילה בה הם חיים, ולצורך כך נבנה מודל פעולה חדש ומיוחד.
המודל מלמד את הסטודנטים כיצד להסתכל על הסביבה החברתית, לזהות את הנדרש לשיפור, לעשות בירור צרכים מעמיק ולתכנן עשייה חברתית משמעותית והוצאתה לפועל. החזון הוא להעביר את הסטודנטים תהליך למידה והתנסות ביזמות חברתית וכן התנסות בהפיכת מחשבה חברתית למעשה משמעותי של ממש בקהילה.
אחד המוטיבים המרכזיים במודל שנבנה עבור התכנית היה חלקו של הסטודנטים עצמם בהובלת התהליך: ראשית עליהם ללמוד באופן תיאורטי כיצד להפוך את הרעיון למעשה, ולאחר מכן להתנסות בתהליך באופן מעשי, למצוא פתרונות יצירתיים וללמוד לעבוד בצוות. התכנית נבנתה למשך שנתיים על מנת לאפשר למשתתפים תהליך מעמיק ומשמעותי. בצורה זו כל סטודנט וסטודנטית יתנסו בשני החלקים המרכזיים לא בהכרח בסדר כרונולוגי.
בשנה הראשונה לתואר השני מתרכזים הסטודנטים בלמידה על הקהילה, בחירתה, מיפוי הצרכים שלה ומציאת פתרון הוליסטי ויצירתי לצורך שנקבע. במהלך השנה השנייה המנהיגות היא יישומית: שיווק, גיוס כספים, מיסוד התכנית והפיכתה לברת קיימא. בסוף כל שנת תכנון תיאורטי, ישנו כנס הצגת יוזמות בו נעשה שיתוף של כלל הסטודנטים ביוזמות שבנו בתכניות השונות הקרן. השנה, הכנס התקיים בנוכחותה של הגב' נינה ווינר, נשיאת הקרן, שנכחה בארץ לביקור. היוזמות הוצגו בפניה ובפני שאר הנוכחים וניתנה האופציה לשאול שאלות ולהעניק משוב קצר.
אחת מתכניות המנהיגות שנבחרה על ידי קבוצת סטודנטים לתואר שני היא "תמונות מהשכונה": המקום שנבחר הוא שכונה מחתך סוציו-אקונומי נמוך עם כל המשתמע מכך, בה הבנייה היא מסוג המכונה "רכבת" – בניינים בעלי ארבע כניסות נפרדות ובכל כניסה 8 דירות. בשלב הראשון הסטודנטים הבחינו כי התושבים שחיים ללא שיתוף פעולה ביניהם כשמרביתם כלל אינם מכירים את שכניהם לבניין ולא קיים שיתוף פעולה בין הדיירים באותו גוש. הם הבינו כי שינוי במרקם החברתי של השכונה עשוי להוביל לשינוי חיובי וזאת באמצעות חיזוק הקשר בין תושבי השכונה ובכך יצירת מנהיגות קהילתית. מכאן עברו לשלב איסוף הנתונים אודות תושבי השכונה (הן מהעירייה והן מהתושבים), וזיהו צורך לפעילויות בשפות השונות לתושבים שאינם דוברי עברית, מתן מענה לאוכלוסייה מבוגרת וחיזוק המוטיבציה של התושבים לערוך שינויים. בהמשך הם קבעו את מיקום הפעילויות, גייסו צוות מקומי וכן עו"ס מטעם העירייה, ופרסמו את הפעילות באמצעות פליירים. התכנית יצאה לדרך ונראית כהצלחה אדירה.
יזמות חברתית אחרת שנבחרה על ידי הסטודנטים היא תכנית Wonder Mom באזור חיפה. לאחר בדיקת נתונים מספריים התברר כי בסוף 2013 הגיע מספר המשפחות החד הוריות בישראל ל-137 אלף (12.4% מסך המשפחות עם ילדים בארץ) ובראשן של כ-97% מהמשפחות עומדת אישה. התכנית נועדה ליצירת מרחב חברתי לחיזוק מעמדן של אימהות חד הוריות שבאמצעות תכנית זו יזכו לתמיכה חברתית, הנגשת זכויותיהן והעצמה אישית, מתוך היכרות מעמיקה עם הקשיים והאתגרים עמם הן מתמודדות.
הסטודנטים ביקשו למצוא פתרונות להענקת סיוע לחיזוק החוסן האישי, באמצעות יצירת סביבה חברתית תומכת. לצורך כך פעלו ליצירת מקום מפגש בו ייבנו קשרים חברתיים ומקור לתמיכה עבור האימהות, נוצר מרחב חברתי, בו תתקיים סדרה של 8-10 מפגשים, עבור כ 12 אימהות חד הוריות שיגיעו למפגשים באופן קבוע (קבוצה סגורה).
המפגש יתקיים במתנ"ס המקומי – במרחב פיזי קהילתי. התכנים שיועברו במפגש, יעסקו במיצוי זכויותיהן של אימהות חד הוריות וינסו - ככל הניתן - להקיף מספר רחב של תחומים כגון סידור לילדים, צהרונים, הנחות, מלגות ועוד.