שיחה עם נופר עיני – מנהלת תחום פרויקטים וקשר עם מוסדות אקדמיים בקרן אייסף
"אין התרגשות גדולה מלראות מלגאי שלנו – סטודנט לתואר שני במדיניות ומנהל ציבורי באוניברסיטת חיפה – חוזר לשוחח עם החניכים בכפר הילדים בכרמיאל בו למד בעצמו והיה חניך בפרויקט אייסף לפני עשור!" אומרת נופר עיני בשיחתנו על כפר הילדים. "לפגוש 'אחד משלנו' – אחד שבא מאותו מקום ו'עשה זאת'! אחד שצלח את הדרך הארוכה ומלאת האתגרים שנפרסה בפניו עד תואר שני, זה מדהים!
כפר הילדים והנוער הוקם בשנת 1978 ושוכן כקילומטר דרומית לכרמיאל. הוא ממוקם באחד המקומות היפים ביותר בארץ, בבקעת בית הכרם, המפרידה בין הגליל העליון לגליל התחתון.
בתי הכפר החד קומתיים עם גגות הרעפים האדומים ומשטחי דשא ופרחים, משרים אווירה נעימה וידידותית החיונית מאוד למסגרת חינוכית. רוב החניכים בכפר הינם ילדים ונערים שהוצאו מבתיהם בצו בית משפט בגלל בעיות קשות במשפחה.
"הבעיות שונות, אומרת עיני, חלקן בעיות בין-אישיות בין בני המשפחה, בעיות כלכליות, משפחות שמטופלות במחלקות הרווחה השונות. בין החניכים גם עולים חדשים – חלקם מחבר העמים או מאתיופיה שאינם מוצאים את מקומם בבתי ספר רגילים. המשותף בין כל החניכים הוא העדר עורף משפחתי. המרחק ביניהם לבין האקדמיה נראה לכאורה בלתי ניתן לגישור", היא אומרת.
הפרויקט של אייסף בכפר הילדים התחיל לפני עשור בשיתוף עם פרויקט פר"ח. "זה היה קהל היעד העיקרי של אייסף, ילדים ונערים בעלי בעיות מיוחדות שהוצאו מבתיהם וצמאים לדמות לחיקוי, לסיוע בידי מישהו שמכיר את בעיותיהם מקרוב אך הצליח להתגבר עליהם ולהתקדם".
בפרויקט של אייסף בכפר הילדים בכרמיאל פועלים מדי שנה כ-11 מלגאים של הקרן. כולם סטודנטים להנדסה מהשנה שנייה ועד לשנה הרביעית במכללת אורט בראודה שבעיר.
"את התכנית אנחנו מפעילים ביחד עם ארגון פר"ח. כל סטודנט חונך במהלך השנה שני נערים תיכוניסטים , כל נער באופן פרטני למשך שעתיים בשבוע. הסטודנטים עוזרים להם בחומר הלימוד אך גם משוחחים איתם על בעיותיהם היומיומיות, על הקשיים החברתיים וגם על תכניותיהם לעתיד. אחדים מהחניכים ממשיכים להשתתף בתכנית הסטודנטים של אייסף גם כעבור שנתיים. הם אינם רוצים לעזוב שכן הם קשורים למנחים ורואים בהם אח גדול. בסך הכל משתתפים בתכנית כ-11 סטודנטים ו-22 חניכים של הכפר הילדים".
פרויקט אייסף בכפר מעניק חשיבות גם להשתלבות החניכים בחיי החברה:
"בנוסף למפגשים הפרטניים, מתקיימים אחת לחודש מפגשים חברתיים אותם מנחה סטודנט או סטודנטית משנים מתקדמות והמסוגלים לעמוד בפני קבוצה גדולה. המנחים מקבלים הדרכה מהרכזים החברתיים של אייסף הנפגשים איתם פעמים בשנה ומעבירים להם את התכנים בהם יש להתרכז במהלך עבודתם עם החניכים. הנושאים לדיון הם הכרת יכולות ותאום ציפיות, חשיפה לנושאים חברתיים, סיורים במוסדות אקדמיים האמורים לחשוף אותם למסלול לימודים גבוהים ועידוד ללימודים אקדמיים, מספרת עיני. "במהלך המפגשים החברתיים נבנית גם תכנית ההתנדבות של החניכים. לרוב כולם מתנדבים ברחבי העיר כרמיאל ולומדים לסייע כפי שמסייעים להם".
וההישגים?
"ההישגים הם לא רק בתחום הלימודים אלא גם בפן הרגשי: פיתוח יכולות ההקשבה, הנתינה, ההשתלבות החברתית ותחושת המסוגלות - כל אלה בונים נוער חזק שיכול לעמוד באתגרים החשובים שיכולים לשנות את מסלול חייהם. לא רק הסטודנטים המלגאים אחראים לקידום החניכים – אלא גם שיתוף הפעולה המלא של הנהלת כפר הילדים שמשמשים אוזן קשבת לכל הבעיות וכתובת לסטודנטים שלנו".
"המפגש עם הסטודנט מאוניברסיטת חיפה – חניך לשעבר של תכנית אייסף בכפר הילדים בכרמיאל שבינתיים הפך למלגאי של הקרן מהווה עבורנו ללא ספק נושא לגאווה וגם סגירת מעגל".